Προφανώς το ιδανικό για κάθε ενήλικο θα ήταν να έχει μία Ευρωδιάσταση, με όλα τα πλεονεκτήματά της, στο ισόγειο της πολυκατοικίας του. Όμως, αν υπήρχε μία Ευρωδιάσταση σε κάθε γειτονιά, πολύ απλά δε θα ήταν πια Ευρωδιάσταση!
Και εξηγούμαστε:
Η διάρκεια της μετακίνησης από και προς το φροντιστήριο ξένης γλώσσας που θα επιλέξουν είναι για ορισμένους σπουδαστές ένας από τους παράγοντες που σταθμίζουν. Σε καμία περίπτωση όμως δεν πρέπει να είναι ένας από τους βασικούς. Το βασικότερο όλων είναι το κέντρο ξένων γλωσσών που θα επιλέξετε να σας προσφέρει αυτό ακριβώς που θέλετε σε συμφέρουσα τιμή.
Το να επιλέξω ένα φροντιστήριο ξένων γλωσσών με αποκλειστικό κριτήριο την απόσταση, ασχέτως αν μπορεί να μου προσφέρει αυτό που χρειάζομαι ή όχι, είναι σα να λέμε ότι πήρα ένα ζευγάρι παπούτσια που δε μου κάνουν απλά επειδή το μαγαζί που τα είχε ήταν κοντά στο σπίτι μου.
Γιατί ένα «συνοικιακό» φροντιστήριο ξένων γλωσσών δεν είναι συνήθως καλή επιλογή για έναν ενήλικο που θέλει να μάθει ξένες γλώσσες γρήγορα, αποτελεσματικά και οικονομικά;
1) Χαρακτήρας / ταυτότητα: οποιοδήποτε έχει στοιχειώδη επαφή με το χώρο της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης μπορεί να σας διαβεβαιώσει ότι ένα φροντιστήριο ξένων γλωσσών αποκλείεται να είναι εξίσου καλό «ενηλικάδικο» και «παιδάδικο»! Ή θα είναι μία σχολή ξένων γλωσσών αποκλειστικά για ενήλικες, όπως η Ευρωδιάσταση, ή θα είναι ένα «παιδάδικο» που ασχολείται περιστασιακά με ενήλικες, ως «έξτρα εισόδημα». Οι καθηγητές του «παιδικού» φροντιστηρίου συνήθως καλούνται να διδάξουν ξένες γλώσσες σε ενήλικες χωρίς να έχουν εμπειρία στη διδασκαλία ενηλίκων, ενώ και τα προγράμματα σπουδών και τα βιβλία συχνά είναι τα ίδια με αυτά που χρησιμοποιούνται στα παιδικά τμήματα ξένων γλωσσών του φροντιστηρίου, άρα «ακατάλληλα για ενήλικες».
2) Ομοιογένεια τμημάτων: λόγω του πολύ περιορισμένου πληθυσμού στον οποίο απευθύνεται το «συνοικιακό» φροντιστήριο, η πιθανότητα να διαθέτει ομοιογενή τμήματα ενηλίκων για όλες τις γλώσσες και τα επίπεδα είναι περιορισμένη. Ακόμα χειρότερα, πολλά συνοικιακά φροντιστήρια δημιουργούν «μικτά τμήματα», με παιδιά, έφηβους και ενήλικες στο ίδιο τμήμα. Είναι δεδομένο ότι η συνύπαρξη αυτή είναι προβληματική, ειδικά από τη στιγμή που το πρόγραμμα σπουδών είναι διαμορφωμένο για παιδιά και έφηβους και είναι ο ενήλικος αυτός που καλείται να συμβιβαστεί.
3) Εναλλακτικά ωράρια: όπως αναφέραμε παραπάνω, η πιθανότητα να διαθέτει ένα συνοικιακό φροντιστήριο ξένων γλωσσών ομοιογενή τμήματα ενηλίκων για όλες τις γλώσσες και τα επίπεδα είναι περιορισμένη. Ακόμη πιο περιορισμένη είναι η πιθανότητα να διαθέτει περισσότερα του ενός τμήματα για κάθε επίπεδο, και ακόμα πιο περιορισμένη είναι η πιθανότητα τα τμήματα αυτά να συμβαδίζουν προκειμένου να μπορούν να τα παρακολουθούν εναλλάξ οι σπουδαστές που δεν έχουν σταθερό ωράριο στη δουλειά τους.
4) Συχνότητα έναρξης τμημάτων ξένων γλωσσών για ενήλικες: Ακόμα και τα (λίγα) φροντιστήρια που απευθύνονται κυρίως σε ενήλικες, συνήθως σχηματίζουν τμήματα μια φορά το χρόνο, κάθε Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο, περιορίζοντας έτσι σημαντικά τις επιλογές ενός ενήλικου σπουδαστή που πιθανότατα εξυπηρετείται καλύτερα να αρχίσει μαθήματα Αγγλικών, Γαλλικών, Γερμανικών, Ισπανικών ή Ιταλικών νωρίτερα ή αργότερα. Το “timing” είναι πολύ σημαντική παράμετρος στην προσπάθεια κάθε ενήλικου να μάθει μία ξένη γλώσσα. Εάν ξεκινήσει σε μία περίοδο που έχει πολλές άλλες υποχρεώσεις, είναι πολύ πιθανό να εγκαταλείψει την προσπάθεια, λόγω έλλειψης χρόνου. Αντίστροφα, αν οι υποχρεώσεις που τον «κρατούν» από το να αρχίσει την ξένη γλώσσα της επιλογής του διαρκούν λίγους μήνες, σίγουρα δε θέλει να περιμένει μετά άλλους τόσους και περισσότερους μέχρι να αρχίσει μαθήματα.
Η Ευρωδιάσταση παρέχει τη δυνατότητα σε κάθε ενδιαφερόμενο να αρχίσει μαθήματα Αγγλικών, Γαλλικών, Γερμανικών, Ιταλικών και Ισπανικών σε όλη τη διάρκεια του χρόνου. Έτσι, κάθε σπουδαστής μπορεί να αρχίσει μαθήματα όποτε εξυπηρετεί τον ίδιο, χωρίς να δεσμεύεται από τη λογική του «σχολικού έτους» που αφορά τα παιδιά και καμία σχέση δεν έχει με τις ανάγκες ενός ενήλικου.
Προσοχή: δυστυχώς, είναι συνήθης πρακτική στις μέρες μας να παρουσιάζονται ως “νέα”, τμήματα που έχουν προχωρήσει στην ύλη, πράγμα το οποίο δυστυχώς ο σπουδαστής διαπιστώνει εκ των υστέρων. Για να αποφύγετε την “παγίδα”, ζητήστε να σας δείξουν τα βιβλία του προγράμματος πριν την εγγραφή σας και να σας διαβεβαιώσουν ότι θα ξεκινήσετε τα βιβλία αυτά από την αρχή.
5) Κόστος: δεν είναι λογικό να περιμένει κανείς ότι ένα συνοικιακό φροντιστήριο με περιορισμένο αριθμό σπουδαστών θα έχει τη δυνατότητα να παρέχει στους σπουδαστές του εξίσου ανταγωνιστικά δίδακτρα με ένα μεγάλο, κεντρικό φροντιστήριο ξένων γλωσσών για ενήλικες με πολλαπλάσιο αριθμό σπουδαστών. Εννοείται ότι για να είναι σωστή η σύγκριση τιμών θα πρέπει κανείς να συγκρίνει όμοια πράγματα. Ορισμένα φροντιστήρια ξένων γλωσσών, προκειμένου να συμπιέσουν το κόστος τους, προχωρούν σε δραστική μείωση των ωρών διδασκαλίας στα προγράμματά τους, με αποτέλεσμα να μην καλύπτεται στο σύνολό της η διδακτέα ύλη. Άλλα φροντιστήρια προχωρούν σε γενικόλογες αναφορές του τύπου «δίδακτρα τόσο το μήνα» αποσιωπώντας το γεγονός ότι για την ολοκλήρωση του προγράμματός τους χρειάζονται 2, 3 ή και περισσότερες οκτάμηνες (εννεάμηνες κλπ) περίοδοι φοίτησης. Τέλος, κάποια φροντιστήρια ανακοινώνουν στο σπουδαστή ένα σχετικά μικρό, άρα ελκυστικό, χρονικό διάστημα φοίτησης με (επιφανειακά) συμφέροντα δίδακτρα γνωρίζοντας ότι δεν θα βγει η ύλη. Όταν ολοκληρώνεται η αρχική φοίτηση, λένε στο σπουδαστή ότι δεν είναι έτοιμος να λάβει μέρος στις εξετάσεις για το πτυχίο ξένης γλώσσας για το οποίο προετοιμάστηκε και τον αναγκάζουν να παρακολουθήσει επιπλέον μαθήματα και να καταβάλει επιπλέον δίδακτρα.
Είναι προφανές ότι σε όλα τα παραπάνω ζητήματα δεν παίζει οποιοδήποτε ρόλο το εάν το «συνοικιακό» φροντιστήριο είναι «μεμονωμένο» ή μέλος κάποιας «αλυσίδας φροντιστηρίων ξένων γλωσσών». Αντίθετα, το να είναι μέλος μίας «αλυσίδας» συνήθως σημαίνει ότι το φροντιστήριο αυτό έχει υψηλότερες τιμές από το μεμονωμένο, καθώς είναι υποχρεωμένο να πληρώνει σημαντικά ποσά για «δικαιώματα» και για διαφήμιση σε αυτόν που του παραχώρησε τη «φίρμα».
Τέλος, να υπενθυμίσουμε ότι η Ευρωδιάσταση παρέχει τη δυνατότητα παρακολούθησης των προγραμμάτων της online και εξ αποστάσεως στους σπουδαστές που διαμένουν εκτός Αττικής. Αυτονόητα, τη δυνατότητα αυτή έχουν και οι σπουδαστές που διαμένουν εντός Αττικής, εφόσον δεν επιθυμούν να μετακινούνται. Δυνατότητα επίσης για blended learning.